Skulle ni säga att det medför många begränsningar? Hur mycket påverkas livskvaliteten egentligen? Själv försöker jag ha is i magen och hoppas på att forskningen går framåt så att vi får se något genombrott inom de närmsta tio åren.
Vad har man för val egentligen..?
Inga direkta begränsningar i vardagen, men jag måste alltid vara noga med hörselskydd. Det är som jobbigast när det är helt tyst, även om ljudet alltid finns där i bakgrunden. Det kan vara svårt att somna, men jag har lärt mig att ignorera det. Stress och våren brukar göra det värre. Man hör talas om nya metoder, men vi får väl se vad framtiden utvisar.
Försök undvika stimmiga miljöer och hög volym. De dagar det tjuter som värst försöker jag dölja det med behagligare ljud. Annars är det hanterbart. Trodde jag skulle bli galen under min förra öroninflammation när jag blev helt döv på höger öra och bara hörde tjutet.
Hade inte reflekterat över det på månader förrän nu. Tack för den påminnelsen!
Jag har ingen officiell diagnos, men det har pipit i båda öronen i säkert 15 år. Man vänjer sig, och jag tänker bara på det när det nämns (tack för den!) eller när det är knäpptyst, vilket sällan händer som småbarnsförälder.
Jag förstörde hörseln totalt i tonåren med alldeles för hög musik jämt – i bilen, på konserter utan proppar och i lurarna. Runt 20-årsåldern märkte jag att suset inte gav med sig efter en utekväll utan satt i flera dagar. Det blev svårt med tystnad vid läggdags, så jag var tvungen att ha musik på för att somna. Senare kom både pip och brus. Idag har jag inget konstant ljud som är jättejobbigt, men jag har svårt att koncentrera mig i folksamlingar. På fester är det kämpigt att hänga med i samtal när det är mycket bakgrundsljud. Jag har ett svagt brus hela tiden, men det är inget jag reflekterar över. Ibland piper det till, men det försvinner när jag gör annat. Numera är jag noga med hörselskydd på konserter och undviker hög musik. Jag är medveten om ljudmiljön och dess volym. Som sportskytt ser jag många äldre med hörapparater; förr fick de bara höra att de skulle vänja sig vid smällarna utan skydd, och nu är de nästan döva. Intressant nog pratar de aldrig om tinnitus, bara om hörselnedsättning. Jag tänker ofta på ungdomar i EPA-traktorer med hög musik eller de med stora hörlurar – de lär få mer problem än min generation, även om skyddet på jobben är bättre idag.
Obehagligt många här inne verkar vara i stort behov av att besöka en audionom för att kolla upp sin hörsel.